Kodeks etyczny
Kodeks Etyczny STANDARDY ETYCZNEGO POSTĘPOWANIA w P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o.
„Zachowuj się tak, jakby zasada Twojego działania, była powszechnie obowiązującym prawem”.
Wstęp
Celem Kodeksu Etycznego P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o. jest kształtowanie właściwej kultury i zasad etycznych życia, w tym szczególnie kultury pracy wewnątrz firmy oraz pomiędzy firmą a jej otoczeniem.
Kodeks Etyczny obejmuje główne zasady postępowania pracowników w zakresie szeroko rozumianej etyki zawodowej i społecznej, zapewniające wypełnienie misji firmy oraz realizację jej wizji i strategii rozwoju, jak również zadowolenie jej klientów i interesariuszy. Kodeks ten został opracowany na podstawie ogólnie przyjętych zasad współżycia społecznego.
Zalecenia w nim zawarte nie są w stanie przewidzieć wszystkich możliwych kwestii i problemów, które mogą się pojawiać w codziennej pracy, dlatego w zawartych tu zasadach kodeksowych, określone są jedynie ogólne i podstawowe zasady postępowania na tych polach działalności zawodowej, na które ma wpływ firma.
W sprawach nieuregulowanych Kodeksem osoby będące pracownikami firmy powinny się kierować w pracy swoim wewnętrznym kodeksem etycznym oraz zasadami etycznymi oraz moralnymi wyniesionymi ze swojego domu, środowiska czy też własnych przemyśleń.
Zasady Kodeksowe dotyczą każdej osoby zatrudnionej w P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o., na każdym szczeblu firmowej hierarchii organizacyjnej, bez względu na zajmowane stanowisko pracy.
Wszyscy pracownicy mają szczególny obowiązek szanowania i przestrzegania Kodeksu Etyki, a wszelkie jego naruszenia będą skutkować zastosowaniem odpowiednich środków zaradczych i korekcyjnych.
Nasza misja
Misją firmy P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o. jest zapewnienie stałego rozwoju przedsiębiorstwa oraz spełnianie wymagań klientów poprzez utrzymanie wysokiego poziomu jakości świadczonych usług budowlanych i wszelkich działań z nimi powiązanych.
Nasza wizja
Naszą wizją jest przede wszystkim ugruntowanie, a także wzmacnianie dobrej pozycji na rynku, jako godnego zaufania, zorientowanego na klienta i pewnego partnera biznesowego dbającego o swoich klientów oraz o realizowane inwestycje. Wśród firm działających w branży chcemy wyróżniać się świadczeniem usług o jak najwyższej jakości, zarówno na rynku krajowym jak i na rynkach zagranicznych.
Nasze wartości:
- Zadowolenie klienta
- Zaangażowanie
- Uczciwość, rzetelność i transparentność
- Profesjonalizm w działaniu
- Zaufanie i współpraca
- Poufność i dbałość o informacje wrażliwe
- Zaangażowanie w inicjatywy społeczne
- Bezpieczeństwo prowadzonych działań
I. Ogólne zasady etyczne obowiązujące w P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o.
Uczciwość w biznesie
W P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o. zarówno zarząd, jak i pracownicy zdają sobie sprawę, że wśród czynników stanowiących o wizerunku przedsiębiorstwa istotne miejsce zajmują wartości natury etycznej. W P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o. nie stosujemy nieetycznych i nielegalnych praktyk biznesowych. Wiemy i wierzymy, że przestrzeganie etyki w biznesie zapewnia wysoką pozycję konkurencyjną oraz wzmacnia reputację firmy. Staramy się, aby relacje, jakie nas łączą z kontrahentami, klientami, ale również z naszą konkurencją opierały się na uczciwości oraz na zdrowych zasadach współzawodnictwa fair play. Apelujemy również, aby nasi partnerzy wspólnie z nami wspierali uczciwą konkurencję i potępiali wszelkie formy nieuczciwych i nielegalnych praktyk, stosowanych w celu osiągania nienależnych korzyści.
II. Zobowiązania wobec Inwestorów i Partnerów Inwestycyjnych
Zadowolenie klienta stanowi dla nas wartość nadrzędną.
Wysoka jakość obsługi klienta
- W ramach posiadanego potencjału staramy się spełniać wszelkie oczekiwania naszych klientów, by zapewnić im maksymalną satysfakcję z oferowanych przez naszą firmę usług.
- Deklarujemy, jak najsprawniejszą obsługę naszych klientów w zgodności z postawą dialogu, zawsze szukając najlepszych możliwych rozwiązań na rzecz klienta.
- Unikamy słów i zachowań powszechnie uznawanych za nietaktowne, niegrzeczne i niekulturalne, powszechnie uważanych jako niekulturalne i sprzeczne z dobrymi obyczajami.
- Podejmując się realizacji zamówień, dochowujemy najwyższej staranności tak, aby je należycie i terminowo wykonywać.
- Zawsze dotrzymujemy obietnic, zarówno tych zapisanych w umowach, jak i ustnych. Okazujemy szacunek naszym partnerom poprzez własną doskonałą dyscyplinę pracy, cechującą się punktualnością, terminowością i wysoką jakością wykonania naszych usług.
- Potrafimy przyznawać się do swoich błędów i w jak najkrótszym terminie staramy się je naprawiać. Wszelkie pomyłki i uchybienia staramy się najszybciej korygować. Z popełnionych błędów wyciągamy wnioski i robimy wszystko, by nie powtarzać ich w przyszłości.
- Nasi klienci otrzymują od nas prawo do otrzymania pełnej informacji o usługach, ofercie, warunkach realizacji usług oraz o wszelkich okolicznościach, mających wpływ na zamówienie i wzajemne relacje.
Rzetelność
- Informujemy klientów o naszych usługach w ten sposób, by nie nadużywać ich zaufania ani nie wykorzystywać braku doświadczenia lub wiedzy.
- Porozumienia, które zawieramy z naszymi klientami są zawsze zgodne z naszymi aktualnymi możliwościami i przyjętymi standardami.
Poufność informacji
- W przypadku każdej relacji z klientem dbamy o całkowitą poufność dotyczącą pełnego zakresu współpracy z klientem i przestrzegamy zasady poufności wszelkich informacji pochodzących od wszystkich podmiotów, z którymi współpracujemy.
III. Zobowiązania wobec pracowników
Jednym z podstawowych źródeł stabilności i sukcesu naszej firmy jest przestrzeganie norm etycznych w miejscu pracy. Hołdujemy zasadzie, że korzystny klimat w miejscu pracy, o który dbamy, prowadzi wprost do wzmacniania więzi pracowników z firmą i podnosi efektywność ich działań.
Równość szans wszystkich pracowników
- Zgodnie z obowiązującymi w P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o. obiektywnymi kryteriami oceny pracowników wszyscy z nich są traktowani równo w zakresie warunków zatrudnienia oraz mają zapewniony równy dostęp do awansu i szkoleń podnoszących ich kwalifikacje zawodowe, bez względu na wiek, płeć, stan cywilny, narodowość, rasę, orientację seksualną, wyznawaną religię, niepełnosprawność, przekonania polityczne.
Wzajemne relacje pracowników
- Relacje między pracownikami, niezależnie od zajmowanych przez nich stanowisk, powinny stanowić wzór dobrych obyczajów, uczciwości, lojalności, wzajemnego zaufania i szacunku oraz poszanowania godności osobistej.
- W P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o. nie akceptuje się żadnych form nękania, prześladowania i poniżania pracowników, a każdy pracownik jest zobligowany do piętnowania i zgłaszania wszelkich zachować niezgodnych ze społecznie obowiązującymi normami.
Przykłady właściwych zachowań pracowników
Podczas wykonywania obowiązków wspólnie budujemy partnerskie relacje. Jesteśmy otwarci i życzliwi wobec współpracowników. Dbamy o naszą wiarygodność dotrzymując obietnic. Pomagamy sobie efektywnie dzieląc się wiedzą i informacją.
- Tworzymy atmosferę otwartego i bezpośredniego wyrażania swoich opinii. Każda opinia jest cenna.
- Traktujemy innych tak, jak chcielibyśmy sami być traktowani.
- Promujemy faktycznych autorów sukcesów i osiągnięć, nie przypisując sobie zasług innych osób.
- Dążymy do polubownego rozstrzygania spraw spornych w atmosferze koleżeństwa i poszanowania dla odmienności poglądów. Nasze sympatie i antypatie nie mają wpływu na wykonywanie zadań.
- Chętnie dzielimy się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z innymi pracownikami.
- Cenimy i respektujemy wiedzę, doświadczenie, kwalifikacje i poglądy innych pracowników.
- Wspólnie dbamy o dobrą atmosferę pracy opartą o zasady etyki i wysoką kulturę osobistą, sprzyjającą efektywności działań.
- Dbamy o dobre stosunki międzyludzkie przestrzegając ogólnie przyjętych zasad poprawnego zachowania i poszanowania praw człowieka.
- Pracując w zespole dążymy do zgodnej współpracy i eliminacji sytuacji konfliktowych.
- W momentach stresujących panujemy nad emocjami, kierujemy się zasadą profesjonalizmu.
- Nie obawiamy się wyrażania i przyjmowania krytyki, dostrzegając w tym możliwości doskonalenia.
IV. Zobowiązania pracowników wobec firmy
Zgodność z prawem, zasadami i regulacjami
- Pracownicy działają zgodnie z zasadą praworządności, stosują procedury wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących oraz regulacji wewnętrznych firmy.
- Pracownicy wykonują swoje obowiązki ze szczególną starannością, zgodnie z obowiązującym prawem, kierując się interesem firmy.
- Pracownicy nie ujawniają informacji będących jej własnością, jeżeli ich ujawnienie mogłoby zagrozić interesom pracodawcy lub byłoby sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.
Ochrona informacji
- Pracownicy są zobowiązani do dołożenia najwyższej staranności w zakresie ochrony wszelkich informacji, pozyskanych w ramach pełnienia obowiązków służbowych.
- Pracownicy przestrzegają poufności informacji dotyczących cen, warunków współpracy i jakichkolwiek innych danych, które naruszałyby dobro P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o., dobro naszych klientów, partnerów i dostawców lub obowiązujące przepisy prawne.
- Pracownicy w czasie trwania zatrudnienia, jak również po jego ustaniu zobowiązani są do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji niejawnych uzyskanych podczas wykonywania pracy w P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o., oraz do zabezpieczenia tych informacji przed nieuprawnionym dostępem lub użyciem.
Konkurencja i uczciwe postępowanie
Zabrania się prowadzenia działalności konkurencyjnej, a w szczególności współpracy z firmami konkurencyjnymi do spółki, tzn. takimi których interesy kolidują z interesami P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o.
Nadużywanie urządzeń, majątku i czasu firmy
Pracownicy wykorzystują powierzone mienie firmy (m.in. samochody, telefony, komputery, powierzchnię biurową) wyłącznie w celu i w zakresie pełnienia swoich obowiązków służbowych – na zasadach określonych w firmie.
Profesjonalizm
Z posiadanych uprawnień pracownicy mogą korzystać wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały im powierzone.
Lojalność
Pracownicy dbają o majątek, wizerunek oraz dobre imię firmy i jej pracowników, wykazując należytą staranność i gospodarność.
V. Zobowiązania wobec partnerów i dostawców
- P.W. „EBUD” – Przemysłówka Sp. z o.o. stara się utrzymywać i rozwijać dobre relacje ze swoimi kontrahentami, dostawcami i partnerami biznesowymi.
- Pracownicy przy wyborze towarów lub usług kierują się przede wszystkim kryteriami cenowymi i jakościowymi oraz optują za dopuszczeniem możliwie szerokiego wachlarza konkurencyjnych firm.
- Pracownicy wzajemne relacje opierają na zaufaniu.
- Pracownicy przestrzegają rzetelności w regulowaniu swoich zobowiązań.
VI. Przykładowe pytania kontrolne
W sytuacji, gdy mamy wątpliwości co do tego, jak należy postąpić, możemy zadać sobie następujące pytania:
Czy to jest legalne?
Czy to narusza politykę firmy?
Czy to jest w zgodzie z wartościami firmy?
Czy to jest uczciwe (fair) i czyste?
Jak bym się czuł, gdybym to uczynił?
Co pomyślałaby o tym moja rodzina?
Co napisano by o tym w gazecie?
Czy mógłbym dobrze spać po zrobieniu tego?
Co powiedziałbym o tym moim dzieciom?
VII. Zakończenie
Zgodnie z przedstawionymi powyżej zasadami budujemy nasze relacje biznesowe, a nasi pracownicy kierują się nimi w codziennej pracy.